نخست برای گرفتن کمونیست ها آمدند!

نخست برای گرفتن کمونیست ها آمدند

من هیچ نگفتم

زیرا من کمونیست نبودم

بعد برای گرفتن کارگران و اعضای سندیکا آمدند

من هیچ نگفتم

زیرا من عضو سندیکا نبودم

سپس برای گرفتن یهودی ها آمدند

من باز هیچ نگفتم

زیرا من یهودی نبودم

سرانجام برای گرفتن من آمدند

دیگر کسی برای حرف زدن باقی نمانده بود

این شعر توی ایران منسوب به برتولد برشته، در حالی که مارتین تیموللر آلمانی این رو گفته.  این حکایت توی آلمان اتفاق افتاده، توی ایتالیا هم تو ی همه ی کشورهایی که به نوعی اسیر فاشیسم بوده اند هم تکرار شده و برای ما، که نسل بیرون کننده شاه و به تخت نشون دهنده ی شیخیم، هم تکرار شده. این شعر رو از وقتی باعث گرفتن بیست توی امتحان نهایی دیپلمم، توی درس انشا شد، دوست دارم. اونوقتها مفهومش رو کاملان حس نمی کردم، اما امروز با همه ی وجودم حسش می کنم. اگر از روز اول به اعدامهای بی رویه که بدون دادگاه صالح و حضور وکیل انجام می شد اعتراض می کردیم، شاید امروز وضعیتی بهتر داشتیم!

ما از سر به این موضوع توجه نکردیم، و هنوز هم بسیاری از ما نسل پر مدعا، توجه نمی کنه! به بحثهای فیس بوکی نگاهی بندازین و دلیل ماندن حکومت اسلامی در این سی سال رو به وضوح ببینید!

بیایید از ته شروع کنیم! بیایید به هر حکم اعدامی اعتراض کنیم بیایید مشتهامون رو برای آنها که زندان و شکنجه رو تنها راه حکومت کردن می دونن گره کنیم و نه برای کسانی که روز، شاید، اونور خط بودن و امروز مستقیم یا غیز مستقیم به اشتباهشون اعتراف می کنن. اجازه بدیم که یک دادگاه سالم به جرمهای احتمالیشون رسیدگی کنه و مثل خلخالی و همکارانش، بی دادگاه و وکیل مدافع، حکم به اعدامشون صادر نکنیم.

اگر چشمهامون رو بشوریم و اونجوری که در طی این سی سال دیده ایم نبینیم، گامی به پیش برداشته ایم. گامی که مطمئنا به سرنگونی حکومت اسلامی منجر خواهد شد! فقط اگر بتونیم به هم اعتماد کنیم!

این شعر رو دوست داشتم این گونه می نوشتم:

نخست برای اعدام عمال حکومت سابق آمدند

ما اعتراض کردیم، با وجود اینکه مخالف حکومت سابق بودیم

بعد برای گرفتن بهایی ها آمدند،

ما اعتراض کردیم، با وجود اینکه دیدگاه دیگری به مذهب داشتیم

بعد برای سرکوب زنان آمدند

ما اعتراض کردیم، با وجود اینکه ما زن نبودیم

بعد برای گرفتن کومنیستها آمدند

ما اعتراض کردیم، با وجود اینکه ما کومنیست نبودیم

بعد برای گرفتن سیاسی های مخالف آمدند

ما اعتراض کردیم، با وجود اینکه سیاسی نبودیم

بعد برای گرفتن دانشجوها آمدند

ما اعتراض کردیم، با وجود اینکه دانشجو نبودیم

بعد برای گرفتن کارگران اعتصابی آمدند

ما اعتراض کردیم، با وجود اینکه   کارگر نبودیم

با اینهمه اعتراض آنها جرات نکردند برای دستگیری ما بیایند!